Autor Wątek: Troman.pl - Tworzenie gier w Blenderze  (Przeczytany 9585 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline maniutek08

  • Noob
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
    • Troman.pl - Tworzenie gier w Blenderze
    • Osiągnięcia
Troman.pl - Tworzenie gier w Blenderze
« dnia: 11.01.2018 21:31:34 »
Piszę ten artykuł z pewnym przypomnieniem, ponieważ kiedyś na starej Blenderowni na forum był osobny wątek w dziale "Interaktywności i gry", właśnie o tym serwisie internetowym.


newbielink:http://troman.pl [nonactive]

Troman.pl to serwis internetowy, a właściwie społeczność użytkowników, która zajmuje się zagadnieniami związanymi z tworzeniem gier w Blender Game Engine. Kilkanaście lat temu, kiedy spotkałem się pierwszy raz z programem Blender, zacząłem się interesować czy można w tym programie lub za jego pomocą, tworzyć wirtualne, interaktywne światy 3D. Niesamowicie się zdziwiłem, kiedy dowiedziałem się, że Blender wyposażony jest we wbudowany w niego silnik gry. Była to dla mnie bardzo dobra wiadomość, ponieważ zacząłem swoją naukę 3D od programu, który pozwoli mi w przyszłości poznać tajniki interaktywnych światów. Otrzymujesz kompleksowe narzędzie do modelowania i teksturowania, a dodatkowo obiektom czy też scenom możesz nadać fizykę i logikę, a to wszystko podejrzeć w czasie rzeczywistym, bez konieczności przełączania się pomiędzy różnymi aplikacjami.Chłonny wiedzy przegrzebałem cały internet w poszukiwaniu informacji, jak w Blenderze można robić takie gry. Niestety mocno się rozczarowałem... Informacji o BGE było jak na lekarstwo, a w polskim internecie praktycznie w ogóle. Dlatego wraz z kolegą postanowiliśmy zmienić sytuację na polskiej scenie Blendera i utworzyć serwis internetowy wraz z forum, który głównie będzie zajmował się tematyką tworzenia gier w Blenderze.
W serwisie znajdziesz wiele artykułów, tutoriali ze świata BGE oraz forum z wszelakimi tematami, gdzie możesz liczyć na pomoc użytkowników, którzy z pasją zajmują się tworzeniem gier w Blenderze. Interesujesz się światem gier i chciałbyś stworzyć coś własnego? Masz pomysł na ambitny projekt, ale nie wiesz jak go zrealizować? Zapraszamy do skorzystania z artykułów na naszej stronie oraz forum przeznaczonego specjalnie dla Ciebie.

newbielink:http://troman.pl - forum o tworzeniu gier w Blenderze [nonactive]


Blender Game Engine

Każdy z użytkowników tego forum, czytających ten artykuł, na pewno wie czym jest Blender. Blender to wspaniałe narzędzie do modelowania i renderowania obrazów oraz animacji trójwymiarowych, znany z niekonwencjonalnego interfejsu (ale nie dla nas, prawda?). Ale nie wszyscy muszą wiedzieć, że Blender posiada bardzo fajną funkcję, mianowicie silnik gry. Blender Game Engine (w skrócie BGE) jest narzędziem do tworzenia projektów, które można uruchamiać w czasie rzeczywistym od architektonicznych wizualizacji i symulacji do gier. Główną różnicą pomiędzy Game engine, a konwencjonalnym silnikiem renderującym Blendera jest proces renderingu.W normalnym silniku Blendera obrazki i animacje są renderowane po ukończeniu sceny bez możliwości modyfikacji w czasie renderingu. Blender Game Engine renderuje sceny konsekwentnie w czasie rzeczywistym oraz zawiera narzędzia do interakcji użytkownika podczas procesu renderowania. Prostym językiem mówiąc, możemy robić własne gry 3D. TAK! Własne gry... Wyobrażacie sobie? I to w Blenderze bezpośrednio możemy wymodelować sobie obiekt, oteksturować go, wprawić go w ruch i nadać mu właściwości fizyczne. Kto z Was nie pomyślał o własnej grze 3D? Mogę się założyć, że każda osoba, która swoje zainteresowana skierowała na świat 3D, choć przez chwilę zastanowiła się nad opcją stworzenia swojej pierwszej gry.

Blender oferuje nam możliwość modelowania oraz teksturowania swoich modeli, zaś Blender Game Engine zaoferuje nam możliwość definiowania dynamiki obiektu oraz logiki scen, którą możemy bez programowania "wyklikać" za pomocą kostek logiki. Dzięki Logic Bricks ("Kostki logiki") możemy - bez znajomości programowania - ustawić sterowanie obiektem, wykrywać zdarzenia zachodzące w scenie oraz przypisywać im odpowiednie zdarzenia. Oczywiście jeżeli nie można czegoś uzyskać za pomocą kostek logiki, z pomocą przychodzi nam język skryptowy Python.

Budowę najprostszej symulacji interaktywnej w BGE można sprowadzić do 5 kroków :

  • Utworzenie obiektów w oknie 3D
  • Nadanie obiektowi właściwości fizycznych oraz zdefiniowanie jego zachowania za pomocą kostek logiki
  • Dodanie kamery do sceny
  • Uruchomienie gry i podgląd zachowania obiektu w trybie live!
  • Wyeksportowanie gry do pliku wykonywalnego

Zapytacie pewnie jakie gry można w tym Blenderze zrobić.. No cóż, praktycznie wszelakiej maści od fps-ów, strategii, skradanek po gry logiczne, wyścigowe, akcji jak i sportowe. Ograniczeniem jest tylko twoja wyobraźnia i umiejętności. Tutaj nie ma jednego, właściwego, ściśle określonego sposobu na stworzenie konkretnych rzeczy. Każdy użytkownik może zrealizować własny pomysł na grę. Prostota blendera sprawia, że twórca ma pełna kontrolę nad tym co robi, według własnego pomysłu, jak sobie wykombinował. Dzięki temu gry są na pewno oryginalne.

No cóż, nie oszukujmy się. Niestety Blender Game Engine jest dość leciwym silnikiem, bardzo starym i do tego mało wydajnym. Twórcy Blendera odstawili go już w zapomnienie. Tak jak wymieniłem wyżej, w Blenderze możesz zrobić każdą grę; jaką tylko Ci się podoba, lecz niestety będzie to opatrzone dość szybkim spadkiem wydajności. W miarę jak będziesz rozbudował swoją grę o coraz to większe poziomy,światy - tak będziesz tracił coraz więcej klatek na sekundę w renderowaniu. Także nie chcę tutaj rozczarowywać, ale gry na poziomie Crysis lub Battlefielda niestety nie zrobisz w BGE, ponieważ ten silnik nie da rady tego wyrenderować. W takim razie do czego taki silnik może być przydatny? Otóż BGE jest dobry do tworzenia bardzo prostych gier, a co najważniejsze - jest bardzo dobrym narzędziem dla początkującego. Jest doskonałym wstępem do świata tworzenia gier, dzięki któremu możesz stawiać pierwsze kroki w Game Dev'ie.  Świetnie nadaje się do sprawdzenia swoich sił w modelowaniu, wymyślaniu fizyki i logiki, w programowaniu. Dzięki niemu nabierzesz wprawy w kreowaniu własnych światów. BGE może być ciekawą przygodą, która otworzy Ci drzwi być może do poważniejszego gamedevelopingu czy bardziej zaawansowanych silników gier.

Jednak żeby nie było, że BGE jest kompletnie do niczego. Powstało kilka gier, które nie są aż tak popularne, ale doczekały się nawet publikacji na Steamie i twórcy na nich zarabiają.

Przykłady najlepszych gier :

Yo Frankie!




Sintel The Game




Krum: Edge of Darkness (Steam)





Tomato Jones (Steam)





BuildMoreCubes (Steam)


« Ostatnia zmiana: 12.01.2018 00:02:22 wysłana przez goten22 »
newbielink:http://troman.pl [nonactive]
 

 

* Wszystko dobre...

...co się dobrze kończy.
1998-2024
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.

Wasz były administrator
Mad Max

* Zaloguj




* Losowy obrazek