Autor Wątek: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka  (Przeczytany 21986 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline alex

Kilka porad dla starych i nowych Blenderowców, który ma pozwolić zaoszczędzić trochę czasu i nerwów. Dla starych, ponieważ mimo niezliczonych zalet bety przejście z 2.7 na 2.8 jest bolesne, dla nowych, bo korzystając z blendera od wersji 2.8 i ustawień standardowych można łatwo stracić udogodnienia jakie miał 2.7 lub nawet o nich nie wiedzieć.  PS. spiszę myśli, a w wolnym czasie opatrzę to zrzutami ekranu.

1) 3d manipulator widget/gizmo (ta kwestia najbardziej mnie zbulwersowała)

2.7 - 3d manipulator widget jest widoczny w standardzie

2.8 - 3d manipulator (gizmo) nie jest widoczny, ponieważ domyślnie mamy użyte narzędzie "select box". Narzędzia te wprowadzono dla nowych użytkowników i klikaczy myszkowych, którzy nie będą uczyć się skrótów klawiaturowych albo mają taki styl pracy; wg mnie jest on mało efektywny i powolny.

Rozwiązanie: włączyć blendera=>wybrać narzędzie transform w object i  następnie w edit mode; zapisać ustawienia (save startup file w menu File). Korzystanie ze skrótów klawiaturowych B; C; CTRL + LPM (lasso); G; R; S3 na szczęście nie powoduje zmiany narzędzia na inne. Można ukryć 3d manipulator z poziomu opcji Overlays lub skrótem klawiaturowym ctrl + "~" (tj. ctrl +tylda)

2) widoczność fejsów w trybie face select

2.7 - widoczny kwadrat w środku fejsa

2.8 - brak widocznego kwadratu

Rozwiązanie: Overlays=>mesh edit mode=> zaznaczyć "center"


3) mesh select mode - brak skrótu ctrl+tab

2.7 - bardzo poręczny skrót klawiaturowy ctrl+tab

2.8 - skrót ctrl + tab zarezerwowany dla Pie menu i przełączania trybów


Rozwiązanie: przyzwyczajenie się do nowych skrotów z poziomu edit mode: 1 (vertex); 2 (edge); 3 (face) lub przywrócenie dla edit mode starego skrótu ctrl+tab (wyłącznie dla edit mode). Mnie jest wygodniej używać w edit mode  ctrl+tab jako skrótu do wyboru select mode i wyjść tabulatorem do object mode i dopiero wtedy użyć ctrl+tab jako Pie menu dla przełączania trybów. Wchodzimy w user preferences => input=> zakładka 3D view=>mesh=> mesh (global) "Add New" i wpisujemy w RNA: "wm.call_menu" i "VIEW3D_MT_edit_mesh_select_mode" w polu Name (wybieramy jako przycisk tabulator i zaznaczamy dodatkowo CTRL).





4) brak background image w 2.8

2.7 w zakładce properties można dodać background image
2.8 brak background image w rozumieniu 2.7

Rozwiązanie - dodajemy z menu "add" (shift + a) image i mamy dwie opcje background image (za obiektami) lub reference (pomiędzy obiektami) - dodatkowe opcje mamy w zakładce "object data"


5) lewy przycisk myszy vs prawy do zaznaczania; skrót A; skrót spacja
 zmiana skrótów klawiszowych dla dość podstawowych kwestii; możliwość  wyboru w splash screenie lub w user preferences zakładka input. Zaznaczenie Select All Toggles powoduje przywrócenie starego skrótu "A" zarówno do zaznaczania jak i odznaczania, zamiast podwójnego "A" lub "alt+A" w 2.8.


6) addony w stylu loop-tools - dostępny w sidebar zakładka tools lub jako mesh context menu (skrót "W")


7) w user preferences=>interface=> 3d viewport axis można przełączyć się pomiędzy interactive navigation (2.8 ) a simple axis (2.7)


Tyle słowa wstępu do 2.8. Uwag i spostrzeżeń jest dużo więcej (np. czarno-białe niewyraźne ikonki), ale jest to beta, więc na omawianie szczegółów przyjdzie jeszcze czas. Wątek otwarty na sugestie i zamieszczanie ciekawych skrótów klawiaturowych lub ich brak w 2.8.
« Ostatnia zmiana: 25.12.2018 03:40:12 wysłana przez alex »
 

Offline mrys

Odp: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka
« Odpowiedź #1 dnia: 03.01.2019 16:53:39 »
Brak background image w 2.8 jak dla mnie całkowicie dyskwalifikuje te wersję. Dotychczasowy system był znakomity - o wiele lepszy niż w jakimkolwiek sofcie 3d jaki znam. Wiem, że wielu osobom podoba się empty z obrazkiem, że są przyzwyczajeni do podobnych systemów w Maxie itd. Dla mnie jest to narzędzie praktycznie bezużyteczne. Co prawda to dopiero beta i może coś się zmieni w finalnej wersji, chociaż ta wypowiedź nie pozostawia wielu wątpliwości:

"The background images feature in Blender 2.79 had some technical issues so the developers decided to improve empties instead and create an entire new workflow:"

Modeluje w oparciu o czasami dziesiątki blueprintów. Dotychczasowy system był dla mnie idealny. Dla innych może to być bez znaczenia.
Generalnie betą jestem mocno rozczarowany (nie tylko z powodu braku bg image).
 

Offline alex

Odp: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka
« Odpowiedź #2 dnia: 04.01.2019 01:45:48 »
@mrys zgadzam się z Tobą co do tego odczucia -  jest trochę tak, że osoba, która siedzi w blenderze długie lata w 2.8 czuje się bardziej nieswojo niż zupełnie nowy użytkownik i mnie dłuższą chwilę zajęło przestawienie się na 2.8. (długo by pisać, ale musiałem wprowadzić wszystkie wymionione w pierwszym poście zmiany plus wiele innych, żeby móc pracować swobodnie; przejście na lewy przycisk myszy i brak wielu skrótów klawiaturowych w 2.8  nie wchodzą dla mnie w rachubę), więc takie wejście defaultowe w 2.8 w ogóle chyba byłoby niemożliwe, żeby sprawnie pracować.

Co do background image na początku miałem podobne wrażenie, ale da się przestawić workflow i mieć funkcjonalność taką jak w 2.7. Z grubsza wygląda to tak, że najlepiej przejść do widoku ortograficznego (w 2.8 perspektywiczny też jak w 2.7 jest domyślnym)  i dodawać zdjęcia jako image=> background w poszczególnych widokach (side, top itd.). Inne zdjęcia dla widoków left/right działają przy wyłączonej opcji  backside (domyślnie wyłączona; w zakładce object data), więc to też nie jest problemem. Najlepiej stworzyć sobie osobną/-e kolekcję/-e i zarządzać blueprintami w outlinerze (z tego punktu widzenia jest to wygodniejsze niż w 2.7, można tworzyć podkolekcje itd.). Jedyna różnica na tę chwilę, to brak opcji flip, ale jako, że image=> background jest traktowany w 2.8 jako obiekt typu empty to można po prostu odbić to mirrorem.

Mimo takiego klasycznego podejścia do blueprintów o jakim mówisz to empty images (wg 2.8 image reference) nie są takie złe - dodatkowo umieszczam jest sobie pod różnymi kątami obok modelu, często jest to lepsze niż zdjęcia referencyjne w innych oknach albo na drugim monitorze - nie trzeba zbyt daleko odrywać wzroku od modelowanej siatki, natomiast każdy ma swoje preferencje.


Tutaj jest przedstawiony tok myślowy osób, które optowały za taką zmianą i opisane wady jakie wg Cambella Bartona miało image background z 2.7 :
https://developer.blender.org/T52668
« Ostatnia zmiana: 04.01.2019 02:07:42 wysłana przez alex »
 

Offline mrys

Odp: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka
« Odpowiedź #3 dnia: 04.01.2019 07:00:43 »
Myślę, że system z empty-image jest dość naturalny dla osób przechodzących np. z modo czy maxa. Przeczytałem wczoraj kilka różnych wątków na temat aktualnego systemu "bgrnd images" tudzież argumenty Bartona (chociaż ten: They're difficult to manipulate. - to akurat imo absolutna bzdura). Być może z punktu widzenia programisty jakieś powody dla pozbycia się systemu z 2.7 były, ale jedyne czego mi tam brakowało z punktu widzenia użytkownika to niemożność dowolnego nazywania poszczególnych "bgrnd images".  A od używania do modelowania Modo odepchnęło mnie właśnie "standardowe" umieszczanie blueprintów na plane'ach.
Generalnie, że wrócę do argumentu "They're difficult to manipulate" to mam wrażenie, że dopiero teraz stało się to difficult to manipulate. Żeby uzyskać zbliżony efekt do obecnego, trzeba zmieniać parametry i ustawienia w kilku rożnych miejscach, zamiast w jednym oknie - takie przynajmniej odnoszę wrażenie. Ale - to na razie beta. Jeżeli w finalnej wersji będzie to jakoś sensownie zgrupowane to być może odzyska dawny urok (bo akurat możliwość grupowania w kolekcje jest świetna).
Jednak bgrnd image to nie jedyny problem (dla mnie). Nie wiem, jak zostanie rozwiązana kwestia narzędzia knife project (chyba, że już została), które po zastosowaniu możliwości edycji wielu obiektów na raz zwyczajnie nie działa.
Nie działa też (lub nie doszedłem jak) korelacja między modyfikatorem mirror i przełącznikami wpływu na uv (flip u i flip v) a wyświetlaniem zmodyfikowanej siatki uv w oknie UV editor (po prostu nie jest ona wyświetlana a jedynie siatka obiektu pierwotnego), mimo włączonej opcji Display/modified.
Możliwość edycji kilku obiektów na raz spowodowała, że zniknęła opcja wyświetlania Draw other objects, w której siatki pozostałych w scenie obiektów wyświetlane były jako "duchy", co umożliwiało dokładne układanie wysp uv wedle własnych potrzeb.
Generalnie mam podobne wrażenie co ty: 2.8 uśmiecha się do nowych użytkowników a starych ma trochę w d... W dodatku nie jestem pewien, czy chęć pewnego uporządkowania interfejsu nie zrobiła w niektórych miejscach większego bajzlu... Ale - to beta. Prawdziwy problem powstanie wtedy, gdy ten bajzel zostanie w finalnej.

Żeby nie było jedynie malkontencko - doceniam nowości w 2.8 a niektóre wręcz kocham, np kolekcje zamiast 20 warstw (chociaż w Modo jest to jeszcze lepiej rozwiązane), ale i tak mam ciągle wrażenie, że 2.79 to wersja pełna a 2.8 - lite.

PS:
Knife Project działa w nowych buildach. Właśnie sprawdziłem.
« Ostatnia zmiana: 04.01.2019 08:58:43 wysłana przez mrys »
 

Offline mrys

Odp: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka
« Odpowiedź #4 dnia: 04.01.2019 11:58:27 »

1) 3d manipulator widget/gizmo (ta kwestia najbardziej mnie zbulwersowała)

2.7 - 3d manipulator widget jest widoczny w standardzie

2.8 - 3d manipulator (gizmo) nie jest widoczny, ponieważ domyślnie mamy użyte narzędzie "select box". Narzędzia te wprowadzono dla nowych użytkowników i klikaczy myszkowych, którzy nie będą uczyć się skrótów klawiaturowych albo mają taki styl pracy; wg mnie jest on mało efektywny i powolny.

Rozwiązanie: włączyć blendera=>wybrać narzędzie transform w object i  następnie w edit mode; zapisać ustawienia (save startup file w menu File). Korzystanie ze skrótów klawiaturowych B; C; CTRL + LPM (lasso); G; R; S3 na szczęście nie powoduje zmiany narzędzia na inne. Można ukryć 3d manipulator z poziomu opcji Overlays lub skrótem klawiaturowym ctrl + "~" (tj. ctrl +tylda)


Gwoli uzupełnienia - w 2.7 można było "złapać" za manipulator i przesunąć/przeskalować/obrócić względem dokładnie pożądanej osi. W 2.8 jak się zdaje póki co transformacja działa bez restrykcji (nie da się złapać za konkretną strzałkę manipulatora). Dość fatalne, zwłaszcza przy local/normal/view itd.
 

Offline alex

Odp: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka
« Odpowiedź #5 dnia: 04.01.2019 21:07:53 »
@mrys jest trochę tych "niespodzianek", masz rację w kwestiach o których piszesz - draw other object w UV editorze - było to czytelniejsze rozwiązanie. Flipy w modyfikatorze mirror dają efekt, ale w 3D view tylko, natomiast z tym złapaniem 3d manipulatora to na jakiejś mojej eksperymentalnej wersji B2.8 sprzed paru dni działało z restrykcją - nie mam teraz pod ręką bety, żeby sprawdzić jak tam sprawa wygląda. Jeśli chodzi o transform orientations  w 2.8 to dodali znak plus (ctrl+alt+spacja) w dobrym miejscu - ta opcja była ukryta w 2.7 i pewnie nie wszyscy wiedzieli, że mogą sobie dodać orientację dla poszczególnego obiektu/vertexa/edge'a/ czy face'a/.

Ogólnie rzecz biorąc to nasuwa mi się kilka wniosków:
- Blenderowi 2 stycznia strzeliły 25 urodziny :) https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=8A-LldprfiE
- 2.8 jednak będzie wyraźnie odróżniał się od 2.7 jeśli chodzi o podejście do niektórzych narzędzi, czyli nie tylko nowości, ale sporo zmian - trzeba będzie zmienić stare nawyki.
- Beta 2.8 będzie musiała być jeszcze dopracowana, żeby można było na tym pracować w 100%.
- Ton po wielu latach starań wreszcie obrał zdecydowaną drogę rozwoju - ściągnąć nowych użytkowników i kasę na dalszy rozwój softu - pewnie uzbiera z 30 tysięcy euro miesięcznie
- jednak zrobienie pełnometrażowego filmu animowanego z budżetem 30 milionów dolarów przez Tangent Animation z Kanady i postawienie pipeline-u pod Blendera to nie są żarty i wreszcie ten soft zaczyna się przebijać na rynku.
- Jeśli chodzi o Blenderownię to dla kogo ten Blender 2.8 skoro to forum  tak mało ożywione jest. Nie wiem, ale wydaje mi się, że polskie grono blenderowców było kiedyś (choćby 5, 10  lat temu)  bardziej dynamiczne? Grafika 3D przechodzi do lamusa :)? Mrys, też nie masz czasu na robienie grafiki i samolotów? :) W swoim czasie można było na blenderowni uzyskać infomacje i triki, których próżno było szukać na zagranicznych forach, twitterach, instagramach itd.
« Ostatnia zmiana: 04.01.2019 21:30:27 wysłana przez alex »
 

Offline mrys

Odp: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka
« Odpowiedź #6 dnia: 04.01.2019 21:48:35 »
Dzisiaj sobie próbnie przestawiałem kilka opcji nawzór 2.7 (np. knife pod K a nie shift K, domyślne cięcie tylko zaznaczonych ścianek itd. - mam wrażenie, że to bardziej zagrzebane jest niż wcześniej, ale też przybyło trochę rzeczy). Generalnie 2.8 zacząłem poważniej traktować od wejścia Bety, wiec sporo do odkrycia. Te braki w UV i gdzie indziej być może zostaną zapełnione w finalnej wersji, wiec jeszcze nie biję na alarm.

Natomiast co do słabej aktywności forum, to chyba w ogóle obecna przypadłość forów tematycznych. Młodsi są na facebooku a starsi zawaleni robotą. Ja przez ostatnie trzy lata zrobiłem chyba z 200 modeli w rożnym stopniu złożoności ale części nie mogę pokazać przed publikacja a co do reszty to brakowało czasu na forumowanie :) Akurat 2.8 może trochę rozruszać temat, bo nowe, bo pytania itd.

Po kilku dniach intensywniejszych kontaktów z 2.8 mój poziom marudzenia nieco się zmniejszył. Zresztą przy rewolucji 2.49/2.5 było tak samo :)

P.S.
Na domowym komputerze ciągniecie za manipulator po konkretnej  osi działa!
« Ostatnia zmiana: 04.01.2019 22:02:40 wysłana przez mrys »
 

Offline Kubik

Odp: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka
« Odpowiedź #7 dnia: 10.01.2019 11:34:14 »
Faktycznie, odkąd jest nowa Blenderownia zrobiło się na niej cicho :(

Co do 2.8 to ja jak narazie jestem bardzo zadowolony, choć nie testowałem jeszcze na bardziej rozbudowanych projektach. Do background image narazie nie jestem przekonany, ale już system kolekcji, czy prawie pełnoprawny podgląd wyglądu sceny w EEVEE to świetne rzeczy ;)
Na plus też są dla mnie górne zakładki z różnymi przestrzeniami roboczymi. Wiem, że wcześniej też były dostępne przez wysuwane menu, ale jakoś wtedy nie miałem ochoty się między nimi przełączać i po prostu zmieniałem np. z 3D View na Node Editor. Teraz przełączam się na zakładkę "Shading" i tam mam ustawiony widok renderowania od razu.
Wydaje mi się, że menu "Overlays" to też całkiem dobry pomysł. Zwłaszcza opcja włączania/wyłączania ich widoczności, również w trybie renderowania. Teraz mogę łatwiej ustawiać położenie lampy przy jednoczesnym podglądzie. Wcześniej mogłem zmieniać tylko wartości położenia i obrotu z menu, ale nie widziałem jak ona faktycznie jest umiejscowiona, chyba, że wyłączyłem tryb "Rendered".
« Ostatnia zmiana: 10.01.2019 11:41:15 wysłana przez Kubik »
 

Offline mrys

Odp: Przenosiny z Blendera 2.7 na 2.8 - rad kilka wróbla ćwirka
« Odpowiedź #8 dnia: 13.01.2019 17:07:27 »
Wyświetlanie flipów UV w edytorze UV wróciło :)
 

 

Czy mogę zainstalować Pandy (lub inne moduły) w Pythonie Blendera?

Zaczęty przez BanjoKazooieDział Python, skrypty, pluginy i Blender Game Engine

Odpowiedzi: 1
Wyświetleń: 18463
Ostatnia wiadomość 27.06.2022 07:49:39
wysłana przez Elizabet2000
Ścinanie się blendera już podczas użycia kuli w edit mode

Zaczęty przez EollsDział Modelowanie

Odpowiedzi: 5
Wyświetleń: 18274
Ostatnia wiadomość 08.10.2021 14:43:12
wysłana przez Eolls
Problem z kartą graficzną i startem Blendera

Zaczęty przez iwoneqDział Tender Blender

Odpowiedzi: 12
Wyświetleń: 28441
Ostatnia wiadomość 08.03.2020 23:12:42
wysłana przez alex
Armory3D - nowy silnik gier do Blendera

Zaczęty przez maniutek08Dział Python, skrypty, pluginy i Blender Game Engine

Odpowiedzi: 0
Wyświetleń: 18688
Ostatnia wiadomość 08.06.2018 08:30:20
wysłana przez maniutek08
Problem z otwarciem Blendera i Krity

Zaczęty przez bagietta333@Dział Python, skrypty, pluginy i Blender Game Engine

Odpowiedzi: 1
Wyświetleń: 14940
Ostatnia wiadomość 12.09.2022 21:59:36
wysłana przez Piotr

* Wszystko dobre...

...co się dobrze kończy.
1998-2024
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.

Wasz były administrator
Mad Max

* Zaloguj




* Losowy obrazek