Autor Wątek: Blender 2.81  (Przeczytany 29526 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline freeqstyler

Blender 2.81
« dnia: 22.11.2019 05:11:39 »
Blender Foundation wypuściło nową wersję Blendera - 2.81, a w niej sporo zmian:

Sculpt:
- nowe narzędzia umożliwiające m.in. ułatwioną zmianę pozy, deformacje modelu zachowujące jego objętość, nakładanie "filtrów" na cały model oraz zaawansowane maskowanie,
- remeshing z użyciem metod OpenVDB Voxel (szybka metoda, odpowiednik Zbrushowego DynaMesha) oraz QuadriFlow (wolniejsza metoda, tworząca jednak siatkę o lepszej topologii).

Cycles:
- wsparcie dla Nvidia OptiX, umożliwiające dużo szybszy rendering na kartach z serii RTX,
- nowy denoiser oparty na OpenImageDenoise, dający świetne efekty nawet przy niskiej ilości sampli,
- bezpośredni podgląd render passes w viewporcie.

Eevee:
- usprawnienia m.in. w renderingu cieni i bump mappingu,
- szybszy rendering wolumetryki,
- rendering shaderów opartych na Transparent BSDF bliższy Cyclesowi.

Grease Pencil:
- nowe pędzle i narzędzia,
- usprawnienia w działaniu,
- poprawiona jakość linii/pociągnięć pędzla.

Inne:
- nowa przeglądarka plików,
- usprawniony Outliner,
- rozszerzone działanie narzędzi Transform/Mirror,
- nowe opcje przyciągania (Snapping) Edge Center i Edge Perpendicular,
- usprawnienia narzędzia Poly Build,
- Library Override - opcja wprowadzania modyfikacji w zalinkowanych obiektach, niezależnych od połączonego pliku i dokonanych w nim zmian,
- usprawnienia viewportu,
- możliwość zmiany nazw wielu obiektów jednocześnie.

Pełna lista (bo jest tego więcej) i link do pobrania tutaj.
 

Offline winhelp

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #1 dnia: 22.11.2019 19:17:38 »
Lecą z tym koksem. Ja przeczekam na 2.79 :)

Offline freeqstyler

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #2 dnia: 23.11.2019 09:35:21 »
Lecą z tym koksem. Ja przeczekam na 2.79 :)

Ale co właściwie chcesz przeczekiwać?
 

Offline winhelp

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #3 dnia: 24.11.2019 17:52:18 »
Tę burzę zmian i niedoróbek. No i 2.79 używam do produkcji i nie chcę sobie zaprzątać głowy czy mi 2.8 będzie kompatybilny z silnikiem do którego eksportuję. I nie lubię jak ktoś mi grzebie w zabawkach a oni bez przerwy coś wprowadzają i już nie nadążam :)

Offline mrys

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #4 dnia: 25.11.2019 08:39:22 »
W zasadzie całkowicie przebazowałem się na 2.80/2.81. Poza exportem UV do png w dużej rozdzielczości, bo tu obie wersje wysiadają. Praktycznie wszystkie addony, bez których sobie nie wyobrażam już są, lewoklik jakoś tak naturalnie wszedł. No a system kolekcji uzależnia. W 2.81 w dodatku pojawiło się normalne okno przeglądarki plików. Stabilność nie gorsza niż w 2.79. No i w 2.79 raczej już się nie będzie  inwestować i cały  rozwój pójdzie sobie dalej. Przeczekiwanie w sumie miało sens na samym początku gdy pojawił się 2.80. Teraz pracuje się naprawdę fajnie. Oczywiście są pewne rzeczy, które w 2.79 jakoś mi się łatwiej robiło (np. przekombinowane narzędzie spin w 2.80 - 2.81, którego jeszcze nigdy nie udało mi się użyć tak, żeby od razu mieć pożądany efekt - w 2.79 było to bardziej intuicyjne), niektóre zmiany w klawiaturologii też potrafią wkurzyć. Ale ogólnie jest naprawdę sporo świetnych usprawnień.
 

Offline winhelp

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #5 dnia: 25.11.2019 10:50:28 »
Najważniejszą przeszkodą jest kolor interfejsu - muszę poprawić na początek moją domyślną skórkę która nie zaimportowała się do końca zgodnie z oczekiwaniami. Bo rzeczywiście kolekcje i viewport są świetne.

Offline Piotr

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #6 dnia: 25.11.2019 17:30:12 »
Co jest takiego fajnego w Twojej skórce, że bez niej nie chcesz przejść na 2.8x?

Offline winhelp

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #7 dnia: 26.11.2019 10:19:55 »
Betonowe przyzwyczajenia - z nowego podchodzi mi tylko "winxp" i "blender dark". Mój jest podobny do tego pastelowego tylko, że mniej nasycone kolory - i kolory odpowiadające tym z ikonek widoków. Widzę, że timeline mi źle zaimportowało, bo miał być szary.

Offline Piotr

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #8 dnia: 27.11.2019 08:52:11 »
Ale kolorowo. Nie masz wrażenia, że kolory interfejsu wpływają na to, jak postrzegasz kolory na scenie?

Offline winhelp

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #9 dnia: 28.11.2019 11:12:14 »
Trochę wpływają dlatego staram się render oglądać na fullscreenie i dlatego kolory też są takie blade. To ma być tylko szybkie rozpoznanie okna. Po za tym najczęściej efekt widzę w innym programie (assety do gry).

Offline Wookie

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #10 dnia: 29.11.2019 10:47:48 »
Mam podobne podejście do nowych wersji blendera. Raz na kilka updateów daję wersji 2.8 szansę na sprawdzenie się w produkcji, co za każdym razem kończy się randomowym crashem  po czasie pracy zwykle nie dłuższym niż godzina. Ostatnie podejście miałem wczoraj na najnowszej wersji stabilnej 2.8 - crash nastąpił przy próbie przekonwertowania ~1700 instancji na single-user. 2.79 nie miał z tym problemu.
« Ostatnia zmiana: 29.11.2019 10:49:45 wysłana przez Wookie »
ArtStation [nofollow]
 

Offline winhelp

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #11 dnia: 29.11.2019 12:32:22 »
Mnie się dzisiaj sypło jak kliknąłem Install dla nowych graficznych skórek... kiedyś stable było stable. Eh. Ten świat mnie rozczarowuje coraz bardziej.

poprawka - wywalił się już 7 razy...
« Ostatnia zmiana: 29.11.2019 13:05:21 wysłana przez winhelp »
 

Offline mrys

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #12 dnia: 29.11.2019 21:39:57 »
Być może zależy to od specyfiki zadań, do których Blender jest wykorzystywany. Mnie się zwiesił ze dwa razy, co jest częstotliwością na poziomie 2.79, który od czasu do czasu też potrafił znienacka się wyłączyć.
Jednak sądząc z tego, co się dzieje przy eksporcie UV do png w wysokich rozdzielczościach - czyli nieprawdopodobnego zużycia RAMu - seria 2.8x może mieć problem z zarządzaniem pamięcią. Co prawda mądrzy na bugtrackerze mię wytłumaczyli, że to znany błąd jakiejś tam funkcji* (prawdopodobnie pythona) a nie bug, ale jako że 2.79 nie miał z tym problemu i do tego samego potrzebował 1/3 RAMU zużywanego przez 2.80 to mam wrażenie, ze to nie do końca prawda.


* - issue is probably this line in export_uv_png.py: image.pixels = [v / 255 for v in pixel_data]. It is a recurring issue that the pixel access via python is slow. Unfortunately, no solution to this is implemented so far. [...]
Since this is a well known issue with image.pixels, and otherwise this is just a memory issue, I do not consider this to be a bug.
 

Offline Mortus

Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #13 dnia: 02.12.2019 11:56:52 »
Ktoś oprócz mnie ma problemy w 2.81 z Eevee/Material Preview? Mam plik z drzewami, nad którymi pracowałem w 2.79. W 2.8 wszystko działa normalnie, w 2.81 w widoku innymi niż Solid/Rendered w Cyclesie dostaję takie coś:



W Eevee to samo, bez względu na wybrany Shading Mode.

Edit:
Otwarłem plik z 2.79 w 2.8, skopiowałem 2 drzewa do nowego pliku, utworzonego w 2.8. Zapisałem jako nowy plik *.blend. Otwarłem w 2.81 - problem wciąż występował. Od tego momentu nic już więcej nie zmieniałem. Dosłownie 3 minuty później ponownie otwarłem dokładnie ten sam plik w 2.81 - nagle magicznie wszystko działa... nie mam pytań.

Edit2:
Ponownie otwarłem dokładnie ten sam plik w 2.81 i znowu nie działa poprawnie... Ehh...

Edit3:
Widzę, że ktoś już zgłosił ten problem i lepiej ode mnie go opisał. A nawet znalazł tymczasowe obejście tego buga.
https://developer.blender.org/T72110
« Ostatnia zmiana: 02.12.2019 12:17:06 wysłana przez Mortus »
 

Offline Lucas

  • Noob
  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Odp: Blender 2.81
« Odpowiedź #14 dnia: 02.01.2020 22:02:37 »
U mnie z kolei taki problem jak na załączniku (po lewej 2.79, po prawej 2.81).
Praktycznie każdy losowo otwarty plik ma jakieś błędy, wygląda to jak posypana geometria (w niektórych plikach wszystko rozjechane w kosmos) ale raczej tak nie jest bo po wejściu w Edit Mode oraz przy renderowaniu/podglądzie na Cycles wszystko jest na swoim miejscu.

To samo się dzieje jak próbuję wyeksportować do innego formatu w 2.79 i zaimportować w 2.81.

Wygląda to bardziej na błąd wyświetlania tylko nie wiem na ile może być to związane z moim sprzętem. W prawdzie jest to wiekowy laptop ale karta GeForce GTS250M według minimalnych wymagań ( newbielink:https://www.blender.org/download/requirements/ [nonactive]) powinna dalej być obsługiwana (wsparcie dla OpenGL 3.3, 1GB).
« Ostatnia zmiana: 02.01.2020 22:10:15 wysłana przez Lucas »
 

 

* Wszystko dobre...

...co się dobrze kończy.
1998-2024
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.

Wasz były administrator
Mad Max

* Zaloguj




* Losowy obrazek