Blender Foundation wypuściło stabilną wersję 2.83 Blendera. Jest to pierwsza w historii wersja LTS Blendera - czyli build o długim czasie wsparcia, przeznaczony np. dla długich projektów w których wymagana jest stabilność działania. Poniżej krótki filmik przedstawiający nowe funkcje:
VIDEO A dla tych, którzy nie chcą albo nie mogą obejrzeć jest też lista zmian:
- Możliwość zaimportowania pliku OpenVDB jako nowy obiekt wolumetryczny
- Wsparcie dla OpenXR - Blender w VR
Sculpt
- Nowy Cloth Brush dla poprawnego fizycznie rzeźbienia tkanin
- Modyfikowanie obiektów za pomocą filtrów i usprawnienie działania pędzli
- Face Sets - możliwość podziału modelu na części i kontrolowania ich widoczności
Grease Pencil
- Vertex Paint dla obiektów GP działający na podobnej zasadzie jak przy edycji meshy
- Nowy system maskowania
- Poprawione efekty
- Wygładzanie szybkich pociągnięć pędzla
- Wygładzanie narożników
- Usprawnienia wydajności
Eevee
- Render Passes (!!) - składanie passów wzorem z Cyclesa jest teraz możliwe w Eevee
- Poprawione działanie Reflection Probes/Light Cache
- Przezroczystość włosów
- High Quality Normals - opcja pozwalająca na uniknięcie artefaktów normal mapy
- Ustawienie rozmycia HDRI w trybie Material Preview
Cycles
- Denoising viewportu z użyciem Optixa
- Adaptive Sampling
Shader Nodes
- dodatkowe parametry tekstury Wave
- poprawione działanie bloków White Noise Texture, Math, Vector Math
- nowy blok Vector Rotate
Wydajność
- Szybsze działanie Undo w Object i Pose Mode
- Opcja Delay Viewport Updates pozwalająca na szybszą pracę z gęstymi siatkami w Sculpt Mode
- Usprawnienia w działaniu symulacji Cloth/Fluid
Modyfikatory
- Corrective Smooth: Nowy parametr Scale
- Ocean Modifier: łatwiejsza symulacja wody o małej/dużej głębokości
- Remesh: nowy tryb Voxel, podobrny w działaniu do operatora Voxel Remesh
- Solidify: usprawniona współpraca z modyfikatorem Bevel
- Surface Deform: działanie na wybranej grupie wierzchołków, nowy parametr Strength
- Warp - możliwość użycia kości jako obiektów docelowych From i To
Video Sequencer
- Opcja zapisywania tymczasowych danych na dysku (Disk Cache)
- Podgląd Opacity i Audio pasków (Strips)
- Węższe uchwyty pasków
- Narzędzia: Color Sample, Blade
- Panel Adjust Last Operation
To nie wszystko, a link do pobrania i oryginalna lista zmian z ładnymi obrazkami
tutaj .