Autor Wątek: Blender 2.83 LTS  (Przeczytany 44574 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline freeqstyler

Blender 2.83 LTS
« dnia: 04.06.2020 04:33:38 »
Blender Foundation wypuściło stabilną wersję 2.83 Blendera. Jest to pierwsza w historii wersja LTS Blendera - czyli build o długim czasie wsparcia, przeznaczony np. dla długich projektów w których wymagana jest stabilność działania. Poniżej krótki filmik przedstawiający nowe funkcje:



A dla tych, którzy nie chcą albo nie mogą obejrzeć jest też lista zmian:

- Możliwość zaimportowania pliku OpenVDB jako nowy obiekt wolumetryczny
- Wsparcie dla OpenXR - Blender w VR

Sculpt
- Nowy Cloth Brush dla poprawnego fizycznie rzeźbienia tkanin
- Modyfikowanie obiektów za pomocą filtrów i usprawnienie działania pędzli
- Face Sets - możliwość podziału modelu na części i kontrolowania ich widoczności

Grease Pencil
- Vertex Paint dla obiektów GP działający na podobnej zasadzie jak przy edycji meshy
- Nowy system maskowania
- Poprawione efekty
- Wygładzanie szybkich pociągnięć pędzla
- Wygładzanie narożników
- Usprawnienia wydajności

Eevee
- Render Passes (!!) - składanie passów wzorem z Cyclesa jest teraz możliwe w Eevee
- Poprawione działanie Reflection Probes/Light Cache
- Przezroczystość włosów
- High Quality Normals - opcja pozwalająca na uniknięcie artefaktów normal mapy
- Ustawienie rozmycia HDRI w trybie Material Preview

Cycles
- Denoising viewportu z użyciem Optixa
- Adaptive Sampling

Shader Nodes
- dodatkowe parametry tekstury Wave
- poprawione działanie bloków White Noise Texture, Math, Vector Math
- nowy blok Vector Rotate

Wydajność
- Szybsze działanie Undo w Object i Pose Mode
- Opcja Delay Viewport Updates pozwalająca na szybszą pracę z gęstymi siatkami w Sculpt Mode
- Usprawnienia w działaniu symulacji Cloth/Fluid

Modyfikatory
- Corrective Smooth: Nowy parametr Scale
- Ocean Modifier: łatwiejsza symulacja wody o małej/dużej głębokości
- Remesh: nowy tryb Voxel, podobrny w działaniu do operatora Voxel Remesh
- Solidify: usprawniona współpraca z modyfikatorem Bevel
- Surface Deform: działanie na wybranej grupie wierzchołków, nowy parametr Strength
- Warp - możliwość użycia kości jako obiektów docelowych From i To

Video Sequencer
- Opcja zapisywania tymczasowych danych na dysku (Disk Cache)
- Podgląd Opacity i Audio pasków (Strips)
- Węższe uchwyty pasków
- Narzędzia: Color Sample, Blade
- Panel Adjust Last Operation

To nie wszystko, a link do pobrania i oryginalna lista zmian z ładnymi obrazkami tutaj.
 

Offline Piotr

Odp: Blender 2.83 LTS
« Odpowiedź #1 dnia: 06.06.2020 08:14:58 »
Tak tu cicho to ja zacznę: Na dzień dzisiejszy najbardziej podobają mi się: długoterminowe wsparcie, adaptative sampling, szybsze cofanie w trybie pozowania i obiektowym i podgląd głośności/przeźroczystości w VSE. Long Term Support chyba najdobitniej pokazuje, że Blender staje się "poważnym" softem dla profesjonalistów, a nie tylko darmową alternatywą dla hobbystów, studentów i bieda firm.

Offline alex

Odp: Blender 2.83 LTS
« Odpowiedź #2 dnia: 06.06.2020 21:04:35 »
Sporo fajnych rzeczy. Sculpt, modyfikatory, cycles, kolejne usprawnienia w modelowaniu i takie drobnostki jak ctrl+F w przeglądarce.

Offline freeqstyler

Odp: Blender 2.83 LTS
« Odpowiedź #3 dnia: 07.06.2020 01:25:52 »
Łyżka dziegciu ode mnie: pobawiłem się dzisiaj sculptem i jakkolwiek jestem pod wrażeniem wszystkich zmian i usprawnień, to, że multires nadal jest zbugowany (do tego stopnia że w ogóle wyłączyli możliwość sculptu na innym poziomie niż najwyższy) jest ogromnym strzałem w stopę.
 

Offline mrys

Odp: Blender 2.83 LTS
« Odpowiedź #4 dnia: 07.06.2020 08:56:21 »
Mnie wkurza ciągłe grzebanie przy skrótach. Merge vertices było pod Alt+M teraz jest pod M.  Z każdą kolejną wersję na początku przy pracy pojawia mały wk...rw bo coś tam jest  inaczej niż było.
 

Offline Zuorion

Odp: Blender 2.83 LTS
« Odpowiedź #5 dnia: 08.06.2020 00:13:31 »
multires nadal jest zbugowany
naprawiony multires nie zdążył na 2.83 i będzie dopiero w 2.90 (już jest w daily buildach)


Cytuj
Merge vertices było pod Alt+M teraz jest pod M
no cóż, m jest logiczniejsze, bo alt oznacza alternatywne działanie i teraz alt+m robi Split (w sumie logiczne), a m to merge
ja i tak sobie zbliżyłem te skróty, bo trzeba przesuwać rękę, a merge używam często
 

 

* Wszystko dobre...

...co się dobrze kończy.
1998-2024
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.

Wasz były administrator
Mad Max

* Zaloguj




* Losowy obrazek