Autor Wątek: Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu  (Przeczytany 14511 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ten temat zawiera odpowiedź oznaczoną jako najlepsza - [zobacz]

Offline Aquariess

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu
« dnia: 04.02.2021 16:04:57 »
Witam
Jestem nowy w Blenderze i jeszcze mało umiem.
Mam problem z którym walczę od rana, a google mi nie pomaga.

Opiszę teraz pożądany efekt, schematy postępowania oraz efekt który otrzymałem.

Pożądany efekt:
Jak widać na rysunku 8 mamy kształt składający się z 3 brył. Wszystkie płaszczyzny boczne i podstawy mają przypisany czerwony materiał.

Schemat postępowania:
1. za pomocą CTRL + Prawy Klawisz Myszy rysuję kształt
2. łączę kształt klawiszem F
3. nadaje kształtowi materiał
4. zaznaczam całość
    klawiszem E rozpoczynam ekstrudowanie
    klawiszem Z wybieram oś wzdłuż której ekstruduję
    wpisuję pożądaną wysokość bryły
5. do górnej podstawy bryły dorysowuję drugi kształt
6. klawiszem F łączę kształt po czym nadaję mu materiał
7. powtarzam krok 4

Efekt otrzymany:
Jak widać na rysunku 7 otrzymałem 3 bryły przy czym ta po prawo nie posiada dolnej podstawy, a podstawy boczne choć istnieją to jednak nie maja przypisanego materiału.

Moje pytanie:
Co mam zrobić, żeby otrzymać efekt jak na rysunku 8?
Ważne, żeby zachować ogólny schemat postępowania ponieważ mam zamiar rozbudowywać bryły do góry.

 

Offline klafciarz

Odp: Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu
« Odpowiedź #1 dnia: 04.02.2021 18:03:45 »
Być może - być może - ekstrudowałeś vertexy zamiast plane-a  - a vertexy przybyły w tym samym miejscu co stare - bo dwa razy nacisnąłeś E.
W podobnych sytuacjach - cofnij operację (ctrl-z) zaznacz wszystko (A) spacja (by wyszukać) "merge by distance".
 
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Aquariess

Offline Aquariess

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Odp: Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu
« Odpowiedź #2 dnia: 04.02.2021 23:32:46 »
Niestety próbowałem z vertex-ami, plane-ami i nawet edge-ami. Za każdym razem ten sam efekt.
Zaznaczenie wszystkiego (A) pomaga tylko jeśli ekstruduję o te samą odległość (lub mniejszą), a do tego okropnie powiela mi liczbę nałożonych na siebie vertex-ów
 

Oznaczone jako najlepsza odpowiedź przez: Aquariess dnia 05.02.2021 13:23:31

Offline klafciarz

Odp: Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu
« Odpowiedź #3 dnia: 05.02.2021 00:52:56 »
Zaznaczyć masz tylko przed wykonaniem "merge by distance" - które usuwa vertexy (czy jak one się nazywają).
Później zaznaczasz tylko to co chcesz extrudować.
Na początku / wiadomo / można się łatwo pogubić.
Jeśli znasz choć trochę angielski, spróbuj np. tutaj newbielink:https://www.youtube.com/watch?v=Jmir2bDpZA4&list=PLn3ukorJv4vsIOjZoMToZusH2uOyjCu6G [nonactive]
by złapać podstawy.
 
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Aquariess

Offline klafciarz

Odp: Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu
« Odpowiedź #4 dnia: 05.02.2021 00:56:07 »
Albo zerknij tutaj ewentualnie i sobie zobacz jak "to się robi" na sposób "e to extrude, s to scale": newbielink:https://www.youtube.com/c/Imphenzia/videos [nonactive]
 
Użytkownicy, którzy podziękowali za ten post: Aquariess

Offline Aquariess

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Odp: Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu
« Odpowiedź #5 dnia: 05.02.2021 13:23:04 »
Dzieki, "merge by distance" pomaga na nadmiarowe wierzcholki. Tylko u mnie wlacza sie to klawiszami M, B.
« Ostatnia zmiana: 05.02.2021 13:25:15 wysłana przez Aquariess »
 

Offline Aquariess

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Odp: Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu
« Odpowiedź #6 dnia: 06.02.2021 09:48:10 »
Proszę o inne propozycję.
Sposób z "zaznacz wszystko" + "Merge by distance" jest bardzo uciążliwy dla rozbudowanych brył.
 

Offline Aquariess

  • Vertex
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
    • Osiągnięcia
Odp: Ekstrudowanie dorysowanego fragmentu
« Odpowiedź #7 dnia: 08.02.2021 14:49:23 »
Poradziłem sobie w następujący sposób:

po kroku 7 wybieram odpowiednią podstawę górną, kopiuję ją (SHIFT+D), przesuwam w dół (G, Z, wartość ze znakiem -), usuwam nadmiar wierzchołków (A, M, B), nadaję materiał całości
 

 

Taksturowanie większego fragmentu - parkiet

Zaczęty przez mkwDział Teksturowanie i materiały

Odpowiedzi: 3
Wyświetleń: 16170
Ostatnia wiadomość 13.09.2021 17:43:53
wysłana przez Piotr

* Wszystko dobre...

...co się dobrze kończy.
1998-2024
Dziękuję wszystkim, którzy pomagali tworzyć i rozwijać Blenderownię w tym czasie. Dziękuję użytkownikom za chęć korzystania z serwisu. Nawiększą satysfakcję mam z tego, że kilka karier zawodowych zaczęło się na tym forum. Oraz z tego, że Blender jest oprogramowaniem mainstreamowym.

Wasz były administrator
Mad Max

* Zaloguj




* Losowy obrazek